Brussel, 27 juni 2022

Nickel rolt diensten uit in België via netwerk van onafhankelijke krantenwinkels

De Franse fintech Nickel zet zijn Europese opmars verder en rolt zijn diensten nu ook uit op de Belgische markt. Het filiaal van Nickel in België zal, net als in Frankrijk en Spanje, steunen op een distributienet van lokale handelaars. Het bedrijf gaat zijn diensten bij ons verdelen via de netwerken van onafhankelijke krantenwinkels van Perstablo en Prodipresse, samen goed voor 2300 verkooppunten over het hele land. Met de beveiligde, gebruiksvriendelijke, transparante en toegankelijke diensten van Nickel kunnen klanten in 5 minuten een zichtrekening openen.

Nickel telt vandaag al 2,6 miljoen klanten en meer dan 7000 verkooppunten in Frankrijk en Spanje. De fintech introduceert zijn model, dat vertrekt vanuit financiële inclusie, nabijheid en innovatie nu ook in ons land. Om zijn eerste klanten in België te bedienen, zal Nickel vanaf eind september zijn diensten in 260 fysieke verkooppunten aanbieden Het lokale team, een twintigtal medewerkers onder leiding van Emmanuel Legras, mikt uiteindelijk op 300.000 klanten en 1400 verkooppunten binnen 5 jaar.

Nickel is iets totaal nieuws in België. Het is de eerste keer dat je zo’n rekening kunt openen in krantenwinkels”, zegt Emmanuel Legras, CEO van Nickel België. “Bovendien spreekt Nickel alle klantenprofielen aan dankzij een steeds breder aanbod dat voor iedereen toegankelijk is.”

Een eenvoudig en transparant aanbod

Concreet biedt Nickel een betaalrekening, een bankkaart en een Belgisch IBAN-rekeningnummer. Dat alles is in 5 minuten te openen bij de lokale Nickel-agenten in de krantenwinkels en/of online. Er is daarvoor geen inkomensvereiste en er worden 190 paspoorten aanvaard. De beheerskosten voor een standaard Debit Mastercard bedragen 20 euro per jaar.

Na het openen kan de klant rechtstreeks bij de krantenhandelaar geldstortingen en -afhalingen doen (waarvan de eerste 3 verrichtingen per maand kosteloos zijn). Met Nickel kun je ook aankopen doen online of in een winkel, overschrijvingen doen of geld ontvangen van andere rekeningen, doorlopende opdrachten instellen, je salaris domiciliëren, overal ter wereld geld afhalen aan geldautomaten, enzovoort.

Nickel rolt uit in België via een netwerk van Belgische krantenwinkels

Een sleutelelement voor de succesvolle uitrol van Nickel is de kwaliteit van onze partners”, vertelt Emmanuel Legras. “De krantenwinkels beantwoorden perfect aan de behoefte aan nabijheid en gebruiksgemak die de klanten van Nickel zoeken. Onze aanwezigheid op de Belgische markt is volledig lokaal, met een team ter plaatse en een aanbod dat volledig aangepast is aan de noden van de klanten, zoals bijvoorbeeld een Belgisch IBAN-nummer, een gebruikersinterface en een klantendienst in de eigen taal. Met op termijn 1400 verkooppunten wordt Nickel qua aantal servicepunten het grootste netwerk voor betaalrekeningen in België.”

Nickel werd in 2014 opgericht vanuit de waarden nut, eenvoud, universaliteit en beschikbaarheid. Het vlaggenschip van de Franse fintechs is trouw gebleven aan zijn oorspronkelijke streven: eenvoudig toegankelijk zijn voor iedereen door te focussen op zowel digitale tools als fysieke nabijheid. Het inmiddels mature bedrijfsmodel van Nickel heeft zichzelf bewezen en blijft beantwoorden aan de behoeften van een steeds grotere groep klanten.

Samen met de groep BNP Paribas, die sinds 2017 meerderheidsaandeelhouder is, wil Nickel Europees leider worden voor betaalrekeningen in lokale verkooppunten. Zo wil het zich tegen 2024 vestigen in 4 bijkomende landen. De operationele uitrol in Portugal is gepland in de komende weken en die in Duitsland voor 2023.

Perscontact:

Valéry Halloy

press-belgium@nickel.eu

Over Nickel

Nickel biedt een betaalrekening aan die voor iedereen toegankelijk is, zonder vereisten op het vlak van inkomen, stortingen of vermogen, zonder mogelijkheid om onder nul te gaan of een krediet aan te gaan. U opent de rekening in 5 minuten bij een krantenwinkel aangesloten bij Nickel en betaalt daarvoor 20 euro per jaar. U ontvangt een internationale Debit Mastercard®, een Belgisch IBAN-nummer op naam en tools waarmee u uw verrichtingen in real-time kunt opvolgen (web, mobile, sms). Vandaag zijn al meer dan 2,6 miljoen Nickel -rekeningen geopend binnen het distributienetwerk dat meer dan 7.000 bij Nickel aangesloten verkooppunten telt.